Kebne leirivalmistelut edistyvät

2 paikkaisen Puchacz purjekoneen vuosihuolto ja leirivalmistelut alkavat olla loppusuoralla. Koneen runkoon tehtiin myös huomioteippaukset, jotka ovat edellytys Kebnellä lentäessä koneen erottamiseksi lumen peittämästä tunturimaisemasta.

Puhku runko.jpg

Lisäksi koneeseen hankittiin Flarm, jonka näytöltä näkee muut koneet ja joka lähettää oman koneen sijaintia ja korkeutta muille koneille. Laite myös varoittaa äänimerkillä, jos kaksi konetta on liian lähellä toisiaan samassa korkeudessa. Kebnellä se onkin erityisen tarpeellista, kun samassa ilmatilassa lentää ja samoja aaltoja pyrkii hyödyntämään 20-30 purjekonetta.

Flarm.jpg

Kebne onkin leirin ajan Ruotsin vilkkaimpia kenttiä. Jos vilkkautta mitataan lentosuoritteilla, eli lentoonlähdöillä ja laskeutumisilla, mennään vilkkaudessa jopa Arlandan kansainvälisen lentoaseman ohi.

Tänä viikonloppuna kiinnitetään kabiiniin (eli ohjaamon kuomuikkunaan) huurrelevyt. Talvella korkealla lentäessä voi olla pakkasta koneen ulkopuolella jopa yli -40 astetta ja kun koneessa ei ole lämmitystä, kabiini menee hengitysilman kosteudesta huuruun. Huurrelevyt ovat ohuita polykarbonaattilevyn paloja, jota kiinnitetään kabiinin sisäpintaan kaksipuoleisella teipillä. Kabiinin ja huurrelevyn väliin jää ilmaa, joka toimii eristeenä kuten 2-kerrosikkuna ja siltä kohtaa kabiini ei huurru.

#kebneaaltolentoleirivalmistelutvarkaudenlentokerho

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags